Leermiddelen voor kunst analyseren – bij CKV, kunst algemeen (KUA) en kunstbeschouwing (KB)
KUNST ANALYSE BEGRIPPEN:
KUNST ANALYSE MODEL:
- ILO UvA kunstanalyse model voor CKV
- ILO UvA kunstanalyse model voor KUA en KB
- NIEUW: Aspecten, principes en strategieën. Leerlingen kunnen met dit bestand: Van de Kamp_kunst analyseren_aspecten principes en strategieën_2020 leren hoe zij kunst kunnen analyseren, door te kijken/luisteren naar de meest opvallende aspecten, de meest opvallende (ontwerp)principes en deze vervolgens te beargumenteren vanuit (makers)strategieën. De achtergronden en toelichting zijn te lezen in Leren kunst analyseren_aspecten principes en strategieën
VOORBEELDOPDRACHTEN:
- Verhaal verfilmen. Deze filmles kan bij CKV gebruikt worden maar ook bij Kunst Beeldend of als actieve les bij Kunst Algemeen. Onze ervaringen met leerlingen zijn positief: we merken dat ze het maar wat stoer vinden om meteen in filmjargon te kunnen praten: dat ze een crash-zoom of een whip-pan gebruikt hebben en zo. De les maakt gebruik van ‘flipping the classroom’, leerlingen bestuderen voorafgaand aan de les informatie over film en bekijken filmpjes op youtube. Daarna kunnen zij – na een korte herhaling door de docent – meteen aan de slag. Werkt heel goed als voorbereidende les voor film analyseren.
BEOORDELINGSINSTRUMENTEN/FORMATIEVE EVALUATIEMIDDELEN:
- ILO UvA beoordelingsmatrix
- ILO UvA beoordelingsformulier voor docenten
- ILO UvA beoordelingsformulier voor peerfeedback (leerlingen)
- ILO UvA beoordelingsmatrix kunstanalyse processen