HYBRIDE KUNSTEDUCATIE EN VAKDIDACTISCH ONDERZOEK NAAR CREATIVITEIT: dr. Marie-Thérèse van de Kamp, Proefschrift ‘Reimagine, redesign and transform’ Een compacte toelichting op de LKCA website. En Cultuur+Educatie 47. Dit onderzoek is specifiek gericht geweest op het bevorderen van het creatieve denken en doen van leerlingen bij de kunstvakken en sluit aan bij het creatieve leerdoel van hybride kunsteducatie. Een compact artikel over het proefschrift is in kunstzone 2018 verschenen. Eerder, in 2012 verscheen eveneens een inleidend artikel in kunstzone.
CKV EN THEATEREDUCATIE: dr. Cock Dieleman, Theaterwetenschapper UvA: Proefschrift ‘het nieuwe theaterleren’.
MUSEUMDIDACTIEK: dr. Mark Schep. Proefschrift ‘Rondleiden is een vak’. En daarnaast ook op de LKCA website een compacte publicatie en diverse tools. En in Cultuur+Educatie 42.
ERFGOEDEDUCATIE: dr. Geerte Savenije. Proefschrift ‘Sensitive history under negotiation’. En compacte publicatie op de LKCA website.
KUNST EN CULTUURWETENSCHAPPEN EN ONDERZOEK NAAR DE BETEKENIS VAN CULTUURPARTICIPATIE: prof. dr. Evert Bisschop Boele, bijzonder hoogleraar betekenis van cultuurparticipatie, Erasmus universiteit. Inaugurele rede aan de Erasmus Universiteit.
ART BASED LEARNING: dr. Jeroen Lutters, lector ArtEZ Proefschrift ‘In de schaduw van het kunstwerk. Art-based learning in de praktijk.
AUTHENTIEKE KUNSTEDUCATIE:
- em. prof. dr. Folkert Haanstra: De Hollandse schoolkunst, over authentieke kunsteducatie.
- dr. Emiel Heijnen, lector Breitner Academie: Proefschrift ‘Remixing the art curriculum‘; Model Authentieke kunsteducatie. Toelichting op LKCA website.
- dr. Talita Groenendijk: Proefschrift ‘Observe and explore’ met onderzoek naar creativiteit in de context van authentieke kunsteducatie. Lees evt. ook Cultuur+Educatie 35
MUZIEK EDUCATIE:
- prof. dr. Evert Bisschop Boele, Proefschrift ‘Musicking in Groningen’. En compacte toelichting op LKCA website.
- dr. Melissa Bremmer, lector Breitner Academie: Proefschrift ‘What the body knows about music’. En compacte toelichting op LKCA website.
- dr. Jacco den Dool. Proefschrift ‘Move to the music’. En compacte toelichting op LKCA website.
CULTUUR IN DE SPIEGEL:
- prof. dr. Barend van Heusden: Cultuur in de spiegel. Naar een doorlopende leerlijn.
- SLO publicatie met leerlijn Cultuur in de Spiegel in de praktijk.
- dr. Theisje van Dorsten: Proefschrift ‘Mirrors in the making’. Toelichting op LKCA website.
- dr. Emiel Copini: Proefschrift ‘Tussen willen en weten’. Toelichting op LKCA website.